«

»

Oct
22

PVC vloeren en hun Opmars…

PVC vloeren en hun Opmars…

De marktontwikkeling van elastische vloeren in Europa verschilt dit jaar van land tot land. Zo blijkt uit een nieuw onderzoek van marktonderzoekers en consultants Interconnection Consulting. Terwijl het Verenigd Koninkrijk (-5,2 procent) en Italië (-4,0 procent) een omzetdaling laten zien vanwege een verdere afname van de vraag, tekenen Duitsland (+3,8 procent) en Frankrijk (+2,1 procent) groei op en stagneert Oostenrijk (+0,3 procent). De totale markt in deze landen bereikt in 2013 een waarde van 2,7 miljard euro, met een groei van slechts 1,0 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. In hoeveelheid gemeten krimpt de markt in 2013 in genoemde landen, net als voorgaande jaren, en wel met 0,3 procent (van 187,2 naar 186,6 miljoen vierkante meter). Tot en met 2016 verwachten de onderzoekers echter weer een gemiddelde jaarlijkse groei van 2,4 procent in het aantal afgezette vierkante meters.

Terwijl de markt voor elastische vloerbedekkingen (linoleum, rubber, kurk, heterogene en homogene PVC/vinylvloeren, Luxury Vinyl Tiles, Cushion Vinyl, polyurethaan) als geheel in de afgelopen jaren min of meer stagneerde rond een waarde van 2,7 miljard euro, steeg het aandeel van LVT-vloeren zeer rap. Hun aandeel bedraagt momenteel 20,5 procent. Homogene vloerbedekking en ook linoleum op hun beurt verloren marktaandeel en zullen volgens de onderzoekers ook in de toekomst aan belang inboeten. Hoewel elastische vloerbedekkingen overwegend (zowat 70 procent) voor niet-residentieel gebruik zijn bestemd, stopt de snelle groei van LVT niet bij de voordeur van particuliere woningen. Het residentiële segment herbergt in vele landen dan ook nog een flink groeipotentieel, aldus de onderzoekers, dankzij de talrijke voordelen van het product. In landen die eerder kennis maakten met deze ‘designvloeren’, zoals het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, ligt het groeipotentieel voor de klikvarianten overigens lager dan in landen als Oostenrijk, zo voegt Interconnection Consulting hier nog aan toe. Op de projectenmarkt van genoemde landen is de gezondheidssector (15 procent) de belangrijkste markt voor elastische vloeren in het algemeen, gevolgd door de handel (12 procent) en kort daarachter onderwijs & cultuur en de publieke sector.

Een klein aantal internationale spelers zoals Amtico, Armstrong, Beaulieu, Gerflor, IVC, Nora, Objectflor en Tarkett domineert de markt voor elastische vloerbedekkingen. Interconnection Consulting memoreert dat net als in voorgaande jaren, er recentelijk weer veel herstructureringen en ook overnames plaatsvonden, zoals van Artigo door de Italiaanse Mondo Group. De marktconcentratie is zeer hoog en nam verder toe op alle vijf de onderzochte markten. Het aandeel van de top 10-aanbieders is met 82 procent het hoogste in Italië. Duitsland kent met bijna 59 procent de geringste marktconcentratie, al is de concurrentie er niet minder hevig om. De verkoop van elastische vloeren loopt in de onderzochte landen voornamelijk via de groothandel (65 procent). Directe verkoop, DHZ en verkoop via de vakhandel winnen echter toenemend aan belang tegenover de groothandel. De distributiestrategieën van de verschillende fabrikanten lopen daarbij zeer sterk uiteen en variëren ook van land tot land. In enkele gevallen neemt zelfs een concurrent de exclusieve distributie van een productlijn van een fabrikant op zich, in landen waar deze geen eigen distributiekanalen tot zijn beschikking heeft, zo besluit Interconnection Consulting..

www.depvcvloerenspecialist.nl